HUBUNGAN PRESTASI AKADEMIK DENGAN RIWAYAT PEMBERIAN ASI PADA ANAK

Authors

  • Tity Wulandari Universitas Islam Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.35451/jkg.v1i2.107

Keywords:

academic achievements, breast milk, elementary school

Abstract

Breast milk is milk which produced by mother's breast glands for infants consumption and is the main source of nutrition for infants who have not been able to digest solid foods. This research is motivated by the problems of many mothers who switched to using formula milk instead of breastfeeding their children. The purpose of this study to find the relationship of academic achievement with history of breast milk in children in Elementary School 060818 Medan City District. This research use analytical method with cross sectional design approach. The measuring tool used is questionnaire. The population of this study are the students of Elementary School 060818 Medan City District. The sampling was taken on the 5th and 6th graders,there were 82 students who meet the inclusion criteria. Data to be analyzed using independent t-test. The results showed that students who consumed exclusive breastfeeding were 26 student (31.7%) and who did not consume exclusive breastfeeding were 56 student (68.3%).Average academic achievement of children who consumed exclusive breastfeeding 73.6 and the average achievement of children who did not consume exclusive breastfeeding 74.9. Based on the results of statistical tests using independent t-test, p = 0.35,it is concluded that there is no significant difference at academic achievement between the exclusive breastfeeding and the formula milk students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tity Wulandari, Universitas Islam Sumatera Utara

Fakultas Kedokteran

 

References

Oktavia, N. S., Yulius, O. Y., 2014. Faktor Faktor yang Berhubungan dengan Prestasi Belajar pada Siswa Sekolah Dasar Negeri 47 Korong Gadang Kecamatan Kuranji Kota Padang Tahun 2014. Kebidanan Poltekes Kemenkes Republik Indonesia Padang.
Setyowati, E., Rahayu, F. B., 2008. Hubungan Pengetahuan Tenaga Kesehatan Tentang ASI Eksklusif dengan Kemampuan Memberikan Pendidikan Kesehatan ASI Eksklusif pada Ibu Prenatal di Puskesmas II Kartasura. Berita Ilmu Keperawatan Vol. 1 (2).
Murdiningsih., MB, C., Ayu, A., 2013. ASI Eksklusif dan Tingkat Kecerdasan Anak di Taman Kanak-Kanak. Kebidanan Poltekes Palembang Kementrian Kesehatan Indonesia
Fikawati, S., Syafiq, A., 2003. Hubungan antara Menyusui Segera (immediate breastfeeding) dan Pemberian ASI Eksklusif sampai dengan empat bulan. Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia
Pratama, A M., Tri Budiati. 2013. Perkembangan Bayi yang Diberikan ASI Eksklusif dan Tidak Eksklusif. Fakultas Ilmu Kedokteran, Universitas Indonesia.
Soetjiningsih. 2012. ASI petunjuk Untuk Tenaga Kesehatan.Jakarta: EGC
Ambelina, S., Chundrayatti., Lipoeto, N. I., 2014. Hubungan Riwayat Pola Pemberian ASI dengan Tingkat Kecerdasan Anak SD di SDN 01 Sawahan Kecamatan Padang Timur Kota Padang. Jurnal Fakultas Kedokteran Universitas Andalas.
Ratnasari, F., Dewiyanti, L., Anggraini, M. T., 2015. Hubungan Pemberian ASI Eksklusif dengan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kedokteran Muhammadiyah Vol. 2 (1).
Widiyanto, S., Aviyanti, D., Tyas, M., 2012. Hubungan Pendidikan dan Pengetahuan Ibu tentang ASI Eksklusif dengan Sikap terhadap Pemberian ASI Eksklusif. Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Semarang
Prasetyono, D.S. 2009. Buku Pintar ASI Eksklusif .Jogjakarta: DIVA Press
Hamdu, G., Agustina, L., 2011. Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Vol. 12 (1).
Prastiti, S. D., Pujingsih, S., 2009. Pengaruh Faktor Preverensi Gaya belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Ekonomi Bisnis No 3.

Downloads

Published

2019-04-29

How to Cite

Wulandari, T. (2019). HUBUNGAN PRESTASI AKADEMIK DENGAN RIWAYAT PEMBERIAN ASI PADA ANAK. JURNAL KESMAS DAN GIZI (JKG), 1(2), 1–9. https://doi.org/10.35451/jkg.v1i2.107