The Influence Of Health Education Using Animated Video Media On The Level Of HIV/AIDS Knowledge In Adolescent Women At SMA N 1 Mlati Sleman Yogyakarta
DOI:
https://doi.org/10.35451/jkk.v7i1.2383Keywords:
HIV/AIDS, Knowledge, Animation VideoAbstract
Background: In Indonesia, HIV/AIDS cases increase every year. HIV cases reached their peak in 2019, with 50,282 cases and an incidence of 8 people per 100,000 population. Globally, the vulnerable generation of young people aged 10- 19 years have 75% knowledge about HIV/AIDS. Adolescent behavior towards preventing HIV/AIDS is currently still not optimal, namely 30-45%. Meanwhile, only 10% have 100% accurate knowledge, therefore to reduce the incidence of HIV/AIDS among teenagers, efforts are needed to increase knowledge about HIV/AIDS among teenagers.
Objective: The aim of this research is to determine the effect of health education using animated video media on the level of HIV/AIDS knowledge among young women at SMA N 1 Mlati Sleman Yogyakarta.
Research Method: This research uses quantitative research with a pre-experiment one group pretest-posttest research design. The sample in the research was 72 young women at SMA N 1 Sleman. Data was obtained using a questionnaire and analyzed using the mann whitney.
Results: The results of data analysis obtained a p-value = 0.000 (<0.05) so it can be concluded that there is an influence of health education with animated videos on the level of HIV/AIDS knowledge among young women at SMA N 1 Mlati Sleman Yogyakarta.
Conclusion: The conclusion is that there is an influence of health education with animated videos on the level of HIV/AIDS knowledge among young women at SMA N 1 Mlati Sleman Yogyakarta.
Downloads
References
L. Handayani, “Pengaruh Pendidikan Kesehatan dengan Media Video Terhadap Tingkat Pengetahuan Tentang Pencegahan HIV/AIDS di SMA Negeri 1 Parigi Kabupeten Pangandaran,” Univ. ’Aisyiyah Yogyakarta, 2017.
H. Juniasti and Asriati, “Pengetahuan dan Sikap Remaja Tentang HIV/AIDS pada Remaja Kota dan Desa di Provinsi Papua,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 5, pp. 4269–4276, 2023.
L. E. Diana, “Tingkat Pengetahuan Remaja Putri Tentang HIV/AIDS di SMA N 1 Cangkring Yogyakarta,” Alma Ata Yogyakarta, 2010.
K. a. Nurlindawati, “Pengerauh pendidikan kesehatan terhadap peningkatan pengetahuan remaja tentang penyakit HIV/AIDS di SMKS X Jakarta,” J. Vokasi Kesehat., vol. 1, 2023.
D. Dinkes, “ODHIV di Puskesmas Mlati II,” 2022.
2014 Rusmiyati, “Kajian Kebijakan Pemerintah Daerah Istimewa Yogyakarta dalam Pencegahan HIV-AIDS Study on Yogyakarta Special Territory Government’s Policy on HIV-AIDS Prevention,” pp. 55–108, 2018.
Dinas Kesehatan Yogyakarta, “Profil kesehatan D. I yogyakarta tahun 2020,” Dinkes.jogjaprov.go.id, 2020.
S. Aisyah and A. Fitria, “Hubungan Pengetahuan dan Sikap Remaja tentang HIV/AIDS dengan Pencegahan HIV/AIDS di SMA Negeri 1 Montasik Kabupaten Aceh Besar,” J. Bidan Komunitas, vol. 2, no. 1, p. 1, 2019.
K. Emergensi, D. Ilmu, and K. Fk, “Edukasi Kesehatan Dengan Media Video Animasi: Scoping Review,” J. Perawat Indones., vol. 5, no. 1, pp. 641–655, 2021.
A. Ratnasari, “Perancangan Aplikasi Edukasi Calon Pengantin untuk Peningkatan Pengetahuan Pra Kehamilan Berbasis Android,” pp. 51–56, 2018.
D. Martilova, “faktor yang mempengaruhi pengetahuan remaja dalam pencegahan hiv aids di sma n 7 kota pekanbaru,” vol. 4, no. 1, pp. 63–68, 2020.
Ratnawati, Sosiologi & Antropologi Kesehatan Dalam Perspektif Ilmu Keperawatan. Pustaka Riham, 2019.
D. T. Anggraini, N. Y. Triana, and I. N. Wirakhmi, “Pengaruh Pendidikan Kesehatan dengan Metode Audio Visual Terhadap Tingkat Pengetahuan dan Sikap Remaja Tentang HIV/AIDS di SMP Negeri 1 Bojongsari,” J. Inov. Penelit., vol. 3, no. 7, pp. 7083–7090, 2022.
F. W. Tandilembang and G. Y. Pasongli, “pengaruh pendidikan kesehatan terhadap tingkat pengetahuan remaja tentang infeksi menular seks hiv/aids di smp frater makassar,” Stikes Stella Maris, 2016.
F. Mubayyina, “Pengaruh PendidikanKesehatanTerhadapTingkat Pengetahuan Remaja Kelas X Dan XI Tentang Penularan Hiv/Aids Di Sma Muhammadiyah 5 Yogyakarta,” BeritaKedokteran Masy., pp. 1–12, 2020.
D. Sabhita, S. Winarni, G. Djuwadi, and P. K. Malang, “pengaruh edukasi menggunakan video tentang hiv / aids terhadap pengetahuan dan sikap remaja di kecamatan sananwetan Poltekkes Kemenkes Malang The Effect of Education Using Videos About HIV / AIDS on the Knowledge and Attitude of Youth in Sananwetan Distri,” J. Pendidik. Kesehat., vol. 11, no. 2, pp. 139–147, 2022.
S. Lismawati, L., & Septiwiyarsih, “Pengaruh Aplikasi Kelas Bk (Bimbingan Konseling) Terhadap Peningkatan Pengetahuan Remaja tentang Hiv-Aids Di Wilayah Kerja Puskesmas Talang Banjar Kota Jambi,” J. Ilm. Univ. Batanghari Jambi, vol. 21, no. 1, p. 48, 2021.
D. A. Andriani, “Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Media Audio Visual Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Anak Usia Sekolah Tentang Penyakit Demam Berdarah.,” J. Med. (Media Inf. Kesehatan), vol. 7, no. 1, pp. 65–72, 2020.
S. Yafrinal, “Pengaruh Penggunaan Media Promosi Kesehatan Leaflet dan Audiovisual terhadap Tingkat Pengetahuan dan Sikap Remaja tentang Bahaya HIV/ AIDS di SMK Swasta IMELDA Medan,” Univ. Sumatera Utara, 2018.
O. K. Yudistira, S. Syamsurizal, H. Helendra, and Y. Attifah, “Analisis Kebutuhan Pengembangan Booklet Sistem Imun Manusia sebagai Suplemen Bahan Ajar Biologi Kelas XI SMA,” J. Lesson Learn. Stud., vol. 4, no. 1, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ravicka Rahmawati, Nur Rahmawati Sholihah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright in each article is the property of the Author.