PENYULUHAN KESEHATAN DENGAN METODE BRAINSTORMING DAN SIMULATION GAME TERHADAP PENGETAHUAN REMAJA PEREMPUAN TENTANG MENSTRUASI

Authors

  • Novita Br Ginting Munthe INSTITUT KESEHATAN MEDISTRA LUBUK PAKAM
  • Iskandar Markus Sembiring Institut Kesehatan Medistra Lubuk Pakam
  • Sri Wulan
  • Rahmad Gurusinga
  • Diah Evawanna Anuhgera

DOI:

https://doi.org/10.35451/jpk.v1i1.729

Keywords:

Health Counseling, Menstruation, brainstorming, Simulation Game, Knowledge

Abstract

Menstruation is periodic and cyclical bleeding from the uterus accompanied by the release (desquamation) of the endometrium. Menstrual bleeding is the result of a complex interaction involving the hormonal system with the body's organs, namely the hypothalamus, pituitary, ovaries and uterus. Every woman experiences menstruation with a different cycle. The cause of irregular menstruation is from genetics and from a bad lifestyle. The purpose of this paper is to provide health education between brainstorming methods and simulation games to increase knowledge about menstruation. Participants in the Health education were 66 grade X students at SMA Negeri Beringin. In the implementation of activities using an instrument (questionnaire) to collect data. related to increasing knowledge about menstruation. The conclusion of this activity is that health education using simulation game and brain storming methods can increase adolescent knowledge about menstruation in class X students at SMA Negeri Beringin.

References

Aulia. (2016). Penerapan metode tanya jawab dalam bentuk roda keberuntungan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PAI di SMP Seri Tanjung Kabupaten Ogan Hilir (skripsi): https://eprints.radenfatah.ac.id

Dwi Wahyuni. (2017). Pengaruh penggunaan media permainan roda keberuntungan terhadap kemampuan menulis hanzi pada siswa kelas XI bahasa SMA Negeri 1 cerme tahun ajaran 2016/2017 : https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id diakses pada : 22 Maret 2021

Ernawati Sinaga, dkk. (2017). E-Book Manajemen Kesehatan Mestruasi , Universitas Nasional, IWWASH, Global One.

Kusmiran, Eny. (2012). Kesehatan Reproduksi Remaja dan Wanita. Jakarta : Salemba Medika

Makarao, N. Ramadani. (2009). Metode mengajar dalam bidang kesehatan. Bandung : Alfabeta

Muh. Zaidi Thahir. (2017). Efektivitas Penerapan Metode Pembelajaran Brainstorming Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V Mi Muhammadiyah Pannampu Makassar (skripsi) Universitas Islam Negeri Alauddin Makasar. https://repositori.uin-alauddin.ac.id diakses pada 17 April 2021

Rama Wahyu Rusinto. (2019). Efektivitas Menggunakan Teknik Simulation Game Berbasis Permainan Roda Berputar Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa Kelas XI Ips 2 Di Sma Negeri 1 Grogol Tahun 2017/2018 https://simki.unpkediri.ac.id diakses pada 3 April 2021

Sri Ayu Maharani, Linda Ratna Wati, Yuseva Sariati .(2019). Perbandingan Efektivitas Metode Brain Storming Dan Simulation Game Terhadap Peningkatan Pengetahuan Kanker Payudara Pada Siswi Kelas XII SMAN 4 Malang : https://joim.ub.ac.id. diakses pada: 15 Maret 2021

Sri Lestari Kartikawati. (2016). Hubungan tingkat stres dengan siklus menstruasi pada mahasiswa kebidanan tingkat III ( remaja akhir usia 18-21 tahun) Di stikes Bhakti Kencana Bandung tahun 2016 : https://scholar.google.co.id diakses pada 2 April 2021

Yuni, E, N .(2015). Buku Saku Personal Hygiene GEN, Yogyakarta : Nuha Medika

Downloads

Published

2021-06-30