Patient Satisfaction With Meal Service With Leftovers At Grandmed Hospital Lubuk Pakam
DOI:
https://doi.org/10.35451/jkg.v7i1.2270Keywords:
Kualitas Pelayanan, keanekaragaman makanan minimum, Pelayanan, sikap petugas kesehatan, kepuasan pasienAbstract
Food service is an important issue in the hospital environment, and patient satisfaction levels are often indicated by food consumption and waste. The current study compared patient satisfaction in hospital areas and other factors and determined the relationship between patient satisfaction and food waste. This quantitative study was conducted in RS. GrendMed Lubuk Pakam. Patients in these hospitals were asked to fill out a questionnaire consisting of three parts: general information, patient satisfaction questionnaire (Patient Satisfaction Questionnaire for Acute Care Hospital Food Service). A total of 74 patients participated. The results showed that overall, 18.9% (finished and satisfied), 39.2% (not finished and satisfied), and 41.9% (Not satisfied and not finished). Satisfaction with hospital food varies according to the service of each patient with health conditions. However, the results also showed that satisfaction with hospital food service was significantly associated with food waste (p value = 0.000). Various factors in hospital food service, especially food quality, should be improved to motivate patients to consume hospital food..
Downloads
References
Andersson AC, Elg M, Perseius KI, Idvall E. (2014). Mengevaluasi kuesioner untuk mengukur inisiatif peningkatan layanan kesehatan di Swedia. BMC Health Serv Res.;13:48. https://doi.org/10.1186/1472-6963-13-48
Dall'Oglio I, Nicolo R, Di Ciommo V. (2015). Tinjauan sistematis studi kepuasan pasien layanan makanan di rumah sakit. J Acad Nutr Diet. 2015;115(4):567-584. https://doi.org/10.1016/j.jand.2014.11.013
El Sherbiny NA, Ibrahim E, Hewedi M. (2017). Kepuasan pasien terhadap layanan makanan yang diberikan di rumah sakit Fayoum. EC Nutrition. 9(2):94-104. 20.
Ofei KT, Holst M, Rasmussen HH, Mikkelsen BE. (2014). Bagaimana praktik berkontribusi terhadap pemborosan makanan di troli. Sebuah studi kualitatif di antara staf yang terlibat dalam penyajian makanan untuk pasien rumah sakit. Appetite. 2014;83:49-56 https://doi.org/10.1016/j.appet.2014.08.001
Marlina Intani. (2016). Faktor – Faktor Yang Berhubungan Dengan Sisa Makanan Saring Pasien Rawat Inap. Jurnal Ilmiah Keperawatan Sai Betik.
Marsanti & Widiarni. (2018). ubungan Kepuasan Pasien dari Kualitas Makanan Rumah Sakit dengan Sisa Makanan di RSUD Kota Semarang. Ilmu Gizi Indonesia.
Melinda Rimprorok. (2019). Hubungan Penampilan, Rasa dan Keramahan Penyajian Terhadap Sisa Makanan pada Pasien Rawat Inap RSUD Arosuka Solok. Journal of Saintek.
Muchson. (2017). Suhu Makanan dan Sisa Makanan Pasien Dewasa Diet Lunak di Rawat Inap Penyakit dalam Rumah Sakit Umum Daerah Kota Semarang. Artikel.
Nareswara. (2017). Hubungan Kepuasan Pasien dari Kualitas Makanan Rumah Sakit dengan Sisa Makanan di RSUD Kota Semarang. Ilmu Gizi Indonesia.
Nuraini. (2016). Kepuasan Pasien Rawat Inap Terhadap Kualitas Pelayanan Makanan Di Instalasi Gizi Rsud Dr. M.M Dunda Limboto. Ghidza. Jurnal Gizi Dan Kesehatan.
Nuraini. (2017). Kepuasan Pasien dalam Pelayanan Gizi di Ruang Rawat Inap Rumah Sakit Islam Sunan Kudus di Kabupaten Kudus Tahun 2017. Jurnal Kesehatan Masyarakat.
Notoatmodjo. (2015). Metodologi Penelitian Kesehatan. Rineka cipta.
Rumokoy. (2016). Hubungan Tingkat Kepuasan Dan Kualitas Pelayanan Makanan Terhadap Biaya Sisa Makanan Dan Zat Gizi Yang Hilang Pada Pasien Di Rumah Sakit Umum Daerah Koja Jakarta. Gizi Indonesia
Rafki Pratama. (2021). Analisis Faktor Internal Penentu Kepuasan Pasien Puskesmas Kota Banjarmasin. Al Ulum Sains Dan Teknologi.
Nurul Izzah. (2022). Evaluasi Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kesehatan Dasar Di Puskesmas Padang Panyang Kecamatan Kuala Pesisir Kabupaten Nagan Raya.
Penggalih, Dewinta, Pratiwi, Solichah, & N. (2020). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Sisa Makanan Yang Dikonsumsi Oleh Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Permata Bunda Malang. CHMK Health Journal.
Yuliantini, E. & K. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Terjadinya Sisa Makanan pada Pasien yang dirawat Inap di Rumah Sakit dr. Achmad Mochtar Bukit Tinggi. Tesis, Program Pascasarjana UGM, Yogyakarta.
Zahara. (2019). Hubungan antara kualitas pelayanan makanan dan tingkat kepuasan dengan sisa makanan pasien Diabetes Mellitus tipe II rawat inap di RS PKU Muhammadiyah Surakarta. Prodi Gizi Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Muhammadiyah Surakarta
Sholeha. (2020). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Pengguna Kartu BPJS di Rumah Sakit Daerah Idaman Kota Banjarbaru. Borneo Nursing Journal (BNJ).
Siregar, Nilawati, R. & S. (2015). Hubungan Pelayanan Gizi Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Vip Di Rumah Sakit Dr. Reksodiwiryo Padang. Jurnal Gizi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 wira maria ginting, Fadlilah Widyaningsih, Delita Hayanti Panjaitan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright in each article is the property of the Author.